Ny vecka nya möjligheter

Nu är det dags för lite nya tips som kan göra vardagen lite roligare, intressantare etc för oss i skolan. 
Inläsningstjänst är en tjänst som kommunen vi har i kommunen, för de som inte har hört talas om den tjänsten så är det ett stöd för dyslektiker och elever med annat modersmål framförallt. Men kan fungera bra med alla elever. De har precis släppt en ny tjänst för att träna på begrepp som ser lovande ut. Här i länken finns mer info 

Mentimeter var det en kollega som påminde mig om idag. Det är ett sk responsverktyg som man kan använda till mycket. Mindmaps, undersökningar, enkäter mm användningsområdena är oändliga här. Ett av de verktyg jag använt mest genom åren. 

Är ni sugna på att spela in intstruktionsfilmer till eleverna? Lr göra er formativa bedömning med hjälp av film? Ni spar tid jag lovar, och eleverna gillar det mycket. Då ska ni prova Screencastomatic den brukar jag använda. Men det finns alternativ som exempelvis Loom  som är riktigt bra. 

Som vanligt med mina tips, de är enkla att komma igång med. Max 15 min(hoppas jag ha ha) tar det att vara på banan. Så är det något som verkar intressant prova vetja eller hör av så fixar jag en genomgång. 

Trevlig Helg 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams