Responsverktyg och APT

Idag på APT kommer ni att få en lite uppgift att göra med era mentorsklasser. Den kan man lösa enkelt utan använda digitala hjälpmedel. Men känner ni att nu kanske jag ska prova ett nytt digitalt verktyg då kan du läsa vidare. Till er uppgift med klassen kan man använda ett sk responsverktyg. Det är det informella samlingsbegreppet på ett stort antal verktyg som man enkelt sagt kan interagera tillsammans med klassen/gruppen. Verkyg för att samla in information, utvärderingar mm. Kahoot, Socrative mfl är exempel på sådan verktyg. Oftast ser man resultat på en gemensam skärm och man svarar med sin egen skärm så att säga. Jag lovar att dessa verktyg kan de flesta hitta många användningsområden till inte bara denna uppgift. En sak har verktygen dock gemensamt de är tämligen lätta att lära sig. Känner ni osäkra hör av er så löser vi det gemensamt.

Verktyg 1 Answergarden är kanske det enklaste av dessa verktyg där man skapar sk ordmoln Länk finns här

Verktyg 2 Mentimeter är kanske min favorit av dessa. Ett verktyg där man kan välja ite mer hur svaren ska visulaiseras bla. Jag gilla speciellt svarsformen "open ended" som ska jag tror passar denna uppgift perfekt. Länk finns här 

Verktyg 3 Padlet ett verktyg med många användningsområden. Man kan se det som en gemensman whiteboard exempelvis. Man kan enklelt brainstorma om ett ämne och eleverna skriver själva från sina PC på "tavlan".  Finns många andra bra användningsområden för Padlet också, jag lägger mina planeringar där och delar med eleverna. Länk finns här

Till sist man ju också tänka sig en del funktioner i  O365, Forms eller ett delat dokument i word alternativt Onenote fungerar ju det också.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams