Youtubefredag

Youtube är en bra källa till information både för oss som lärare och för eleverna. Youtube har jag använt mycket i  min undervisning de senaste åren. Det är förhållandevis enkelt att hitta filmer som rör alla våra ämnen, men svårt att hitta bra grejer. Jag har plockat fram några som jag gillar men det finns som sagt många många fler bra Youtubers som gör filmer för skolan. Det är bara att leta så hittar ni någor som passar er. Tänk på att när ni hittar en bra film klicka på användarnanet så hittar ni alla filmer den personen lagt upp. De personer jag rekomenderar har lagt upp många filmer allihop.


Frippe är en lärare som har gjort många filmer, ofta om kodning etc men även om andra ämnen som i den här filmen som är bra att dela med eleverna när det kommer till Gymnasiearbete. Klicka här

Mattias Axelsson är en lärare som gjort massor av filmer mestadels inom Hi/Sh väldigt bra sådana enlig min mening. Klicka här 

Daniel Barker måste också nämnas, kanske den som gjort mest för att popularisera Youtube och filmer och lanserat begreppet Flipped classroom. Ma/Fy är väl hans fokus. klicka här


Till sist när man använder Youtube är det smidigt att lägga in filmerna i ett Forms som finns i O365. Lägg in filmen och lägg till frågor till filmen mao eleven ser filmen hemma och du ser vilka som gjort läxan alternativt förstått filmen. Forms är ett underskattat verktyg.

Och har ni tips på bra Youtubers inom vårt gebit så dela gärna med era favoriter.

Trevlig helg







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams