Lite Microsoft tips inför fredagsmyset.

Då var det fredag igen och dags för lite tips från mig. Hoppas något ska vara intresant för er. Jag vet dock att att vid den här tiden på året är man som lärare inte värst mttaglig för nya tankar, man vill mest ta sig i mål. Tro mig jag vet hur det är. I år slipper jag iaf att rätta NP vilket gör att maj känns bra mycket bättre för mig än tidigare år. Denna vecka tänkte jag tipsa om några saker som Microsoft atgit fram men som inte är allmänt kända. Men jag har visat dom för några kollegor som blivit lyriska, bla på Bygg. Men för den skull ska inte teoretiska lärare sluta läsa.

Microsoft store är ett trevligt ställe som inte alla hittat till än. Man hittar dit genom att söka på Store
se bild längst ner på sidan.

Där tycker jag man ska ladda ner Paint 3d superfränt verktyg för mycket. Molekyler, ritningar etc finns hur mycket som helst att utforska där. Blir extra fränt om man man kan använda touchscreen.
Man kan också ladda ner tiläggs programmet "Mixad verklighet" då kan man med hjälp kameran i sin PC placera sina skapelser i rummet där man är. Förhållandevis enkelt att lära sig detta.

En annan app som finns i Store är Officelens som även finns till Android och Iphone. En ruggigt stark kamera/scanner där du kan exempelvis scanna ett dokument och översätta det i realtid. Den stöder även Imersive reader/Avancerad läsare så talsyntes mm finns i appen. Man smidigt scanna ett dokument och skicka till elev/kollega på några sekunder. Finns koppling med Teams också.

I Store finns även Educationversionen av Minecraft om man är sugen på att utforska det. Är man lite envis och har gott om tid så tror jag Minecraft kan vara något även på Gymnasiet.

Till sist när/om ni utforskar Microsoft store och hittar något fränt som passar för verksamheten så tveka inte att dela med er. Det gäller iofs alla fräna saker ni kommer ihåg, för "sharing is caring" eller hur?














Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams