Skoldebatt

Fredag igen och bloggen vaknar till och uppdateras. Hittills har den mest handlat om olika tips och trix som ni antagligen märkt. Men den här veckan tänkte att vi gör ett lappkast och ägnar oss åt lite tyngre saker. Eller vi och vi, jag hoppas att någon orkar läsa i alla fall. Skoldebatt är alltid eller ofta intressant tycker. Och den sk skoldebatten har ju varit intensiv länge, hur länge vet jag inte men åtminstone hela min karriär. Skoldebatten har ofta präglats av folk som inte rikigt har koll på hur det är i skolan, tänk keps, mobil etc. Men så finns de som tänker ett varv till och sätter sig in de viktiga frågorna. Dvs hur ska vi åter få till en skola i världsklass, och då är kepsen sekundär det förstår alla som jobbar i skolan. Så den här veckan har jag samlat ihop några inlägg i debatten som varit lite av snackisar på Sociala medier senaste tiden. Det är inte alltid jag håller med men de skribenterna friskar upp debatten oavsett. Det kommer ändå att regna i helgen och Sverige är utslagna ur VM så varför inte läsa lite debattartiklar om svensk skola. Nu kör vi

Isak Skogstad är en en lärare som varit mycket på debattsidorna senaste året. Han kommer ofta med ganska obekväma åsikter. Men han ser alltid till att ha belägg för det han skriver. Den är artikeln hyllar katederundervisning vilket är kul tycker jag. Artikel hittar ni här 

Alla ni som nång muttrat över ord som kvalitetssäkra, effektivisera, NPM bör vakna till nu.
Den här artikeln som heter "Skolutveckling urholkar lärares autonomi" Forskarna som skrivit artikeln ger ett intressant perspektiv hur den senaste 30 åren skolutveckling kasnke inte lett till något alls.
Artikeln hittar ni här

Edward Jensinger har jag nämnt tidigare i bloggen, men han bör nämnas ofta som jag ser det. Få aktiva i svensk skola har gjort mer de senaste åren för att utveckla skolan. Den här gången funderar han i sin blogg vad som krävs för att få svensk skola på fötter igen. Det är inga konstigheter egentligen, men kommer det att göras? Bloggen hittar ni här 

Tack för du orkade läsa ända hit



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams