Sköna maj välkommen

Nu är vi inne i maj, med allt vad det innebär. Betygsättning, NP, sudenter, helgdagar mitt veckan, krattning, plantera, så osv. Då kan de vara skönt att smita undan fundera på lite nya fräna saker rörande skolan. Som vanligt blir det 3 tips som förhoppningsvis inte tar för mycket av er tid. Har ni frågor på mina inlägg så hör av er så kan vi kan lösa era spörsmål.

Kompensatoriska hjälpmedel i O365 har jag nämnt tidigare i några sammanhang. Men om ni är inne i Word, Onenote eller Teams hittar man en knapp som heter Avancerad läsare alt Immersive reader. Där hittar man en massa hjälpmedel för våra elever som talsyntes, bildstöd, ändra läsinställningar mm. Det är funktioner som de flesta elever skulle ha nytta av. Notera dock att man ska vara inne i onlineversionen.

Det är tydligen viktigt att ge tydliga instruktioner eleverna till varje lektion har jag hört. Classroom screen är ett sådant verktyg som underlättar detta. Det kan verka lite barnsligt men jag är övertygad att verktyget fyller en funktion även på Gymnasiet. Klicka här för länk 

Till sist ett blogginlägg från en av mina förebilder när det kommer till IT i skolan Micke Kring. Finns få i landet som gjort lika mycket för IT i skolan som han. Men även han är ofta sunt skeptisk till saker och ting, som i detta blogginlägg. Klicka här för länk 

Må Väl




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams