Ny termin nya möjligheter

Nu är vi alla igång igen med allt vad det innebär. Tänkte smyga in några små tricks höstens första blogginlägg. Som vanligt försöker jag rekommendera verktyg som är förhållandevis lätta att komma igång med. Jag kommer också under hösten att nämna verktyg som jag tidigare skrivit om, men jag anser att de förtjänar att nämnas igen.

Jag har tjatat om att Google Chrome är den webbläsare som vi bör använda, orsakerna är flera till detta. Men deras funktion med "tillägg" anser jag vara oslagbart. Tillägg är alltså små verktyg som landar i verktygsfältet när man laddar hem dom. Det gör att man lätt kan använda dessa verktyg.

Första tillägg jag tipsar om är "resize" ett enkelt tillägg som gör att man kan ha 2 fönster öppna på skärmen bredvid varandra. Perfekt vid rättning för oss eller när eleverna arbetar med uppgifter.
Länk för att hämta finns här. 

Nästa tillägg som gör livet lättare är "Office" ett tillägg som gör att lärare/elever når hela O365 direkt ifrån webbläsaren. Det spar lite tid och förenklar livet lite grand. Länk för att hämta finns här.

Även Unikum har ett tillägg som kan vara praktiskt ibland. Smidigt att göra bedömningar i mm.
Länk för att hämta finns här. 

Några små Teamstips till sist då. Unikum har ett suveränt verktyg i Teams numer. Klicka på plustecknet överst i ert klassteam. Syns inte Unikum loggan blanda apparna så klickar ni på "fler appar" och söker efter Unikum. Den appen hamnar då överst i menyraden för ert Team. Med den kan ni skapa planeringar och uppgifter samt bedöma eleverna. Ni får också en fin sammanställning i appen. Jag tycker den ser riktigt riktig bra ut. Prova vetja.

Till alla er som använder uppgifter i Teams, när ni klickar på "Skapa" kan ni välja att skapa från befintlig uppgift. Mao ni kan återanvända uppgifter som ni gjort tidigare år. Spar tid och frustration.

Tack för idag.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams