Ny vecka nya möjligheter

Den här veckan kommer mina tips o trix spreta lite. Det är med andra ord inget tema planerat. Vad vet jag det kanske kommer att hänga ihop. Min förhoppning är som vanligt att det ska finnas något för alla. Men om jag lyckas med det är tveksamt.

Tips nr 1 En del har frågat efter möjligheten att skriva ut arbeten i Uppgifter i Teams. Nu har jag hittat hur man gör. Lite meckigt men har man gjort inställningen en gång så det gjort. Här hittar ni en tutorial

Edpuzzle är ett fränt verktyg som jag kanske nämnt tidigare. I princip fungerar det så att man lägger in en instruktionsfilm förslagsvis från Youtube. Man kan enkelt klippa eller bestämma vilken del av filmen som ska visas. Men det fina är att man ganska smidigt lägger in frågor i filmerna. Dvs eleverna blir tvungna att titta aktivt. Och som lärare kan du se svaren direkt på din PC.  Här kommer en kort film hur det fungerar

American Association of School Librarians har satt ihop en lista på 2019 års bästa websiter för Teaching and learning. Finns nog en del för de flesta i listan. Jag har provat en del och kan intyga att de är riktigt bra. Listan finns här

Idag (till slut) så presenterade Microsoft sin dikteringstjänst. Kommer att bli riktigt bra. Läs här om den. 

Till slut en liten personlig favorit nämligen Mentimeter. Ett litet enkelt verktyg man kan använda till mycket. Enkäter, exittickets, diskussions övningar mm egentligen är det bara fantasin som sätter stopp. Himla bra att använda till att starta diskussioner med. Länk hittar ni här

Trevlig helg osv



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams