Enkla fräna verktyg som förgyller skolvardagen

Jag fortsätter på förra veckans tema nämligen enkla verktyg för klassrumsvardagen. Dvs verktyg som ska vara enkla att lära sig för lärare och elever som dessutom ger mervärde till undervisningen. Viktigt att påpeka dock jag garanterar inte mervärdet. För mig är som vanligt ett kriterium för verktyg att jag ska kunna komma igång med ca 15 min förberedelse, det ska vara enkelt. Dessutom ska de vara gratis och fylla kraven på GDPR. Som vanligt blir ni nyfikna hör av er så kan jag gå genom lite grand. Nu kör vi

Verktyg 1 är Animoto. Det är ett verktyg där man kan göra korta filmer max 30 sek. Kanske som intro för en lektion eller en sammanfattning. Eleverna kan snabbt visa vad de gjort under lektion exempelvis. Som vanligt det är bara fantasin som sätter stopp. Här finns länk 

Verktyg 2 responsverktyg finns det 13 på dussinet, Socrative, Forms mm har de flesta hört talas om. Spiral är ett nytt iaf för mig. Det är ett enkelt verktyg för Exittickets mm. Det fina med detta är att man kan ge respons till varje enskild elev. Det är mao ett bra verktyg för det det formativa arbetet med eleverna. Länk finns här 

Verktyg 3 Padlet är ett verktyg som jag antagligen nämnt förut, men det förtjänar att nämnas fler gånger. Även i Padlet är det fantasin som sätter begränsningarna. Jag har många gånger använt som planeringsverktyg. Man kan även använda Padlet som delad yta där man kan arbeta tillsammans. Padlet är ett verktyg som jag använt sedan jag började 1-1 och kommer ständigt tillbaks till det. Det är få verktyg som hängt med hela tiden jag lovar. Länk finns här. 

Till sist Microsoft har uppdaterat sin webläsare Edge, denna gång är den förändrad på riktigt. Den är numer i princip lika bra som Chrome. Så ni som redan använder Edge ladda nu ner och uppdatera er webbläsare och ni som använder Chrome prova gärna nya Edge. Länk finns här

Trevlig helg osv


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams