Enkla hjälpmedel i undervisningen eller nåt sånt.

Nytt decennium, nytt år, ny termin och givetvis nya möjligheter och utmaningar. Veckans blogginlägg tänker jag att ska ägnas åt verktyg som förenklar undervisningen eller gör den roligare och kanske tom gör undervisningen effektivare. Hur som helst som vanligt när jag skriver om digitala verktyg är enkelheten i fokus, det ska inte ta tid att lära sig som lärare. 5-10 min sedan ska man vara igång. Så hittar ni något som verkar fränt sätt igång att prova. Som vanligt gäller att jag är behjälplig om det är något ni undrar över.

Tips nr  1 är Nearpod. Det är ett enkelt verktyg där man i princip man göra vad som helst. Skapa gemensamma ytor, quiz, frågor mm. Man kan lägga in hela lektioner med bilder, filmer etc. En bra finess är att du kan dela din PP vid genomgång och ha färdiga frågor som eleverna ser på sin skärm och besvarar individuellt. Då får man bättre aktivitet under genomgång. Finns massor av färdiga lektioner och övningar att ladda ner (spar tid) Nyfiken? Länk finns här 

Tips nr 2 är Edpuzzle ett verktyg jag nämnt tidigare. Här kan man lägga in filmer från Youtube bla och klippa i filmerna så man kan fokusera på det viktiga i filmen. Men framförallt man kan lägga in frågor i klippen, filmen stoppas och eleven måste besvara frågorna som kommer. Vilket jag som lärare kan se hur de svarar. Skapar en klart bättre aktivitet hos eleverna. Kör man Flipped classroom exempelvis är Edpuzzle perfekt som hjälpmedel. Nyfiken? Länk finns här

Tips nr 3 Wordwall är ännu ett verktyg för att träna ord och begrepp på diverse olika sätt. Enligt många ett av de bättre. Finns givetvis många färdiga övningar att ladda ner så man slipper uppfinna hjulet igen. Nyfiken ? Länk finns här

Tips nr 4 Screencastomatic kanske det verktyg jag använt mest genom åren. Det är ett enkelt verktyg som man spelar in skärmen samtidigt som jag pratar in instruktioner. Perfekt för att förklara moment för elever. Eller varför inte spela in sin PP? Något som brukar vara populärt är att ge respons till elever via Screencastomatic. Det spar faktiskt tid, jag lovar. Himla bra för elever att göra sina redovisningar via verktyget också. Det är det verktyg jag använder för spela in mina tutorials jag ibland skickar ut till er på skolan. Nyfiken? Länk finns här 










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams