Lite nyheter i Teams

 Då var det dags igen för fjärrundervisning. Microsoft har lyssnat en hel del på oss lärare efter vårens lockdown. Mao det har kommit en del nyheter som underlättar för oss. Pga att detta kom lite hastigt så har jag tyvärr inte testat alla funktioner som nämns nedan. Det är inte heller alla nyheter, Kan också vara så att vissa funktioner ej släppts till alla i Sverige. Så hav överseende jag har bara läst om detta inte provat i praktiken. Nedan kommer jag att beskriva så gott jag kan vad som hänt sedan sist. Sedan får vi väl som vanligt ägna oss åt kollegialt lärande. 

1 I Teamsmöten kan man numer se upp till 49 personer som har kameran på. Bra funktion. 

2 Man kan nu klicka i så att eleverna inte kan Unmuta din mikrofon. 

3 Ladda ner appen Insights till ditt klassteam om du skapar mötet i det Teamet så kan du få upp info om hur mycket tid eleven varit inne i mötet. Den här appen är i betastadie, men de har lovat att alla funktioner ska komma inom kort. Den kommer att vara till mycket hjälp framöver. Du kan också ladda ner en deltagarlista i slutet på mötet direkt i Teams, klicka på fliken deltagare så finns möjligheten där. 

4 Handuppräckning har kommit som ni vet, fungerar dock inte om du kör en delar din skärm. Då finns det en "hittepå" lösning att du är inloggad på dinmobil inloggad som deltagare alltså. Då ser du handuppräckningen och även kommentarer. Ska du bara dela en PP under lektion klicka då i att dela PP inte skärmen, då ser du både handuppräckning och kommentarer. 

5 Det ska finnas en knapp som heter Spotlight eller "Uppmärksamma mig" den gör att du som lärare syns på hela rutan. För det är ju en lektion inte ett möte hur? 

6 Breakout rooms eller grupprum är på gång närmaste veckorna. Där man kan dela in eleverna för att jobba i grupp under lektionen. Himla bra funktion hoppas jag. Håll utkik efter den, vet att många saknat en sådan funktion. 

7 Bredvid knappen för mikrofon kan man klicka i tillsammans läge, dvs det ser som man sitter tillsammans på en biograf etc. Det kan upplevas som lite trevligare. 

8 Jag brukade i våras starta mina möten 5 före utsatt tid, för att eleverna skulle få prata av sig lit grand. Ungefär som när det väntar utanför klassrummet, vilket var uppskattat. Teams nya funktion Lobby tror jag fungerar på samma sätt. Har ej provat. 

9 Som vi alla minns var det svårt att få eleverna att använda kameran i våras. Men ett tips tjata på dom så de använder kameran, det blir mer personligt då och bättre lektioner. 

10 Det har även kommit en enklare variant på Forms som heter Polls till Teamsmöten. Där du kan ställa lite frågor till gruppen. Kanske för för en checkpoint för att se om förstått vad du gått genom under lektion. 

Som vanligt hör av er med frågor så försöker vi lösa det. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad är detta?

Lite tips och reflektioner kring fjärrundervisning

Nyheter i Teams